Instruktion i førstehjælp ved akutte skiskader.
(Print ud og tag med!)
Skulle uheldet være ude for dig eller en af dine venner, så læs og lær følgende punkter. Dette er nemlig metoden til at få din skade til at hele så hurtigt som muligt. Hævelse og blødning forsinker ophelingen, og RICEM er med til at mindske begge dele. RICEM er en forkortelse af disse punkter:

Ro

Stop al aktivitet på pisten så snart du oplever smerte. Hvis du fortsætter dit skiløb, kan du forværre din skade!

Dette betyder også: ingen strækøvelser eller andre velmenende øvelser til det skadede område.

Undgå vægtbæring på et skadet led (knæ eller ankel) de næste 24 til 48 timer. Anvend krykker.
   

Compression

Forbind det tilskadekomne område fast med et almindeligt elastikbind, men ikke så stramt, at det er ubehageligt.

Forbindingen skal også dække et stykke over og under skaden.
Effekt:
Kompressionsforbindingen gør at blødningen begrænses.
Jo større tryk des mindre blodgennemstrømning.
Virkningen indtræder øjeblikkeligt. Anvendes derfor før is !
Effekten er også mindre hævelse.

Hvis forbindingen består af mange lag, kan kulden fra isposen ikke gå igennem. Derfor, når det er tid til is, så tag forbindingen af og anvend evt. en let, fugtig (gør at kulden hurtigere går i dybden) forbinding så længe.
Anlæg igen den effektive kompressionsforbinding efter is-behandlingen.

Forbindingen anvendes de næste 48 timer og fortsættes derefter, hvis der er tendens til hævelse i området.

Is

Læg en ispose på det tilskadekomne sted i 30 minutter.
De første 6 timer gøres dette 1 gang hver time.
Det vil sige is i 30 min. og pause i 30 min. og så is igen.

Derefter anvendes isposen hver 2. time.

Is må aldrig lægges direkte på huden, da der er risiko for frostskader. Læg derfor altid et tyndt viskestykke/håndklæde over det skadede område, før isposen placeres.

Mest effektivt er en fugtig let forbinding omkring området.

Is kan være isklumper, sne eller frosne ærter.
Knust is er det mest effektive.

Disse retningslinier anvendes fra skaden er sket og så 48 timer frem i de perioder, hvor du er vågen.
Effekt:
Begrænser blødningen, fordi man opnår en sammentrækning af de små blodkar. Mindsker hævelse og virker smertelindrende.

Elevation

Det beskadigede ben eller arm løftes (eleveres) mindst 30 cm. over hjerteniveau. Det vil sige, at hvis knæet er skadet, så sørger man for, at benet kan løftes op på en stol eller understøttes af dyne og puder, mens man ligger ned på ryggen. Dette gøres løbende de næste 48 timer.

Hvis der herefter endnu er tendens til hævelse, er det en fordel at benytte sig af dette råd.
Effekt:
Når armen eller benet er løftet, vil tyngdekraften sørge for, at blodkartrykket mindskes og dermed mindre blodudtrædning i det skadede område. Dette har stor effekt på at fjerne hævelse og væskeansamlinger.

Mobilicering

(Bevægelser): Efter en eller to dages hvile med ovenstående procedure, er det vigtigt, så vidt det er muligt, at genvinde fuld bevægelse. Hvis bevægelser stadig provokerer smerter, så fortsæt da med at aflaste området.

En fingerregel siger, at man så tidligt som muligt i forløbet skal påbegynde bevægeøvelser uden belastning inden for smertegrænsen. Smerteforværring må ikke forekomme.
Effekt:
Giver hurtigere bevægeligheden tilbage, a rvævet mindskes og venepumpen aktiveres.
 
Vigtigt!
De næste 24-48 timer er det meget vigtigt at undgå ting, som måske kan øge hævelse og provokere skaden med smerter tilfølge.

Undgå:
1) Varme brusebade og karbade.
2) Varmecremer
3) Varme pakninger
4) Alkohol
5) Sauna
Vigtigt!
Få altid en vurdering af en læge på skisportsstedet ved alvorligere skader, eller hvis du er det mindste i tvivl om, hvad der er sket!
Vigtigt!
Hvis det er nødvendigt, eller du er i tvivl om, hvordan din skade skal trænes med øvelser og evt. behandling, så få den korrekte vejledning af en fysioterapeut i samarbejde med lægen.

Tilbage